2020 National Youth Tobacco Survey introduceerde Amerikaanse jongeren tot Heat-Not-Burn Tabaksmerken
Anti-tabak kruisvaarders blijven e-sigaretten en vape-producten promoten bij de jeugd van het land.
ABC News heeft gepubliceerd een dekvloer van de pediatrische arts van de Universiteit van Chicago Chidimma Acholonu waarin ze beweert dat “nu een nieuw rookvrij alternatief genaamd verwarmde tabak” krijgt langzaam voet aan de grond op de Amerikaanse markt … Terwijl verwarmde tabaksproducten [known as
heat-not-burn, HNB] pas in 2019 legaal werd in de Verenigde Staten, heeft het apparaat [sic] begon al de aandacht van middelbare scholieren te trekken.”
Dr. Acholonu crediteert naamloze “experts” voor het nieuws dat “tabaksbedrijven deze producten proberen te verheerlijken.” Hoe? Erika Sward, assistent-vice-president voor belangenbehartiging bij de American Lung Association, zegt: “[Tobacco companies are] proberen om de verpakking en de marketing er wit en helder en schoon en zeer modern uit te laten zien.”
Hoezo? Een tiener-HNB-epidemie zal worden aangedreven door witte, heldere, schone en moderne verpakkingen?
Dr. Acholonu heeft het bij het verkeerde eind als ze zegt dat HNB’s “pas in 2019 legaal werden in de Verenigde Staten.” Reynolds’ Eclipse is al ongeveer 20 jaar op en buiten de Amerikaanse markt, hoewel het nooit een levensvatbaar alternatief is gebleken voor verbrande sigaretten.
Dr. Acholonu verwees waarschijnlijk naar IQOS. De FDA keurde de verkoop van IQOS in 2019 goed, en het agentschap keurde in 2020 een claim voor verminderde blootstelling goed en zei dat zijn beslissing “naar verwachting de gezondheid van de bevolking als geheel ten goede zal komen”. IQOS heeft geleid tot een ongekende daling van de sigarettenconsumptie in Japan en is nu beschikbaar in meer dan 60 landen.
Om de bewering van Dr. Acholonu te analyseren dat HNB’s de aandacht trekken van middelbare scholieren, laten we eens kijken naar de 2020 National Youth Tobacco Survey, waarin HNB-producten op deze manier worden beschreven:
“Sommige mensen noemen deze producten ‘heat-not-burn’ tabaksproducten. Verwarmde tabaksproducten verhitten tabakssticks of capsules om een damp te produceren. Ze verschillen van e-sigaretten, die een vloeistof verwarmen om een damp te produceren. Sommige merken verwarmde tabaksproducten zijn iQOS, glo en Eclipse.”
Slechts 202 van de 14.531 ondervraagde studenten hadden de afgelopen 30 dagen HNB’s gebruikt, wat neerkomt op ongeveer 1,4% van alle Amerikaanse middelbare en middelbare scholieren. Maar er is meer.
De NYTS-enquête vroeg deelnemers: “Heb je vóór vandaag gehoord van verwarmde tabaksproducten?” Het onderzoek gaf een handige beschrijving en zei dat HNB’s “anders zijn dan e-sigaretten, die een vloeistof verwarmen om een damp te produceren”. Voor het geval de kinderen nog steeds niet zeker waren, leerde het onderzoek hen naar een aantal merken te zoeken: “Sommige merken van verwarmde tabaksproducten zijn iQOS, glo en Eclipse.”
Meer dan 11.600 (80%) van de middelbare en middelbare scholieren hadden nog nooit van HNB’s gehoord. Voor deze jongeren was de NYTS hun eerste kennismaking met iQOS, glo en Eclipse.
Laten we teruggaan naar de 202 huidige gebruikers van HNB: 61 van hen hadden “vóór vandaag” nog nooit van HNB’s gehoord. Als ze er nog nooit van hadden gehoord, gebruikten ze ze niet, dus ze zouden niet meegeteld moeten worden.
Nu hebben we 141 HNB-gebruikers, van wie 67 zeiden dat ze een of meer van de volgende HNB-smaken hadden gebruikt: kruidnagel, specerijen, chocolade, wijn, cognac, cocktailaroma’s, snoep, dessert of snoep. Dit is onmogelijk, aangezien IQOS en Eclipse in geen van deze smaken worden verkocht. Die 67 zouden dat niet moeten doen geteld worden.
Nu hebben we 74 kinderen die zeiden dat ze HNB-gebruikers zijn, wat neerkomt op 0,4% van de middelbare scholieren en 0,7% van de middelbare scholieren. Met slechts een beperkte beschikbaarheid van HNB-producten, is het waarschijnlijk dat veel van die respondenten het bij het verkeerde eind hebben gehad en “ja” hebben geantwoord op de HNB-vraag wanneer ze e-sigaretten of dampproducten bedoelden. Van de huidige HNB-gebruikers was zelfs 60% huidige gebruikers van e-sigaretten; slechts 14% gebruikte geen ander tabaksproduct.
Samenvattend heeft de NYTS 2020 voor het eerst grote aantallen middelbare en middelbare scholieren kennis laten maken met HNB-producten. Geen enkele hoeveelheid verkeerde informatie, zoals het ABC News-verhaal, kan de feiten over de neppe “volgende tienertabakepidemie” veranderen.
creditSource link